Skala | N |
Styrsystem | DCC från Digitrax. |
Förebild | Amerikanska lok och vagnar. |
Epok | Modern med en gnutta framtid. |
Körning | Körning i slinga med långa tåg och dessutom växling. |
Storlek | Så stort som går att ha i rummet jag skall använda, 415 cm x 110 cm. |
Min första kontakt med modelltåg var genom en lekkamrat jag hade när jag var sex år, han hade ett Märklintåg med ganska mycket räls. Vi satte ihop rälsen till ett långt spår som gick från barnkammaren genom hallen och vardagsrummet till matsalen.
Senare hade jag en skolkamrat som hade en anläggning. Tyvärr hade han tappat intresset så han ville nästan aldrig köra.
När sedan mina flickor blev sex, sju år så hade jag övertalat dem att de ville ha ett modelltåg. Tyvärr så genomskådade min fru det och sade att det var pappa som ville ha och inte flickorna.
Nu har jag äntligen blivit gammal nog för att få bestämma att jag vill ha en modelljärnväg, så nu sätter jag igång.
Jag började med att läsa en hel del om hur man bygger en modelljärnväg på internet bland annat på NMRA's sidor och i tidskrifterna "N-scale Railroader" och "Model Railroader"
Bland annat läste jag att man skulle prova sina ideer med att köra de största loken och vagnarna man har för avsikt att använda för att se att det går bra. Eftersom jag inte hade något rullande materiel alls så köpte jag några stora vagnar när jag var i Canada och USA under Jul och Nyår för att jag skulle ha något att prova med.
I mitten på januari 2007 beställde jag räls, växlar, banvall, digitalutrustnoíng, lok och vagnar. Av detta har jag fått en delleverans, men fortfarande har jag inga lok.
Jag har också beställt och fått en del verktyg. Mer om detta senare.
Det har varit svårt att bestämma sig för vad jag skall göra men nu har jag bestämt mig för att bygga en enkel layout med utbyggnadsmöjligheter.
Nu mer än ett år senare (mars 2008) har jag gjort färdigt spårläggningen, dock utan utbyggnaden jag nämnde förut. Jag har köpt och fått en hel del lok och en del vagnar. Jag har också kört på anläggningen ganska länge nu.
Delvis för att lära mig att bygga landskap och scenerier så har jag byggt en liten layout som ett Inglenook pussel (på engelska endast).
Detta är den senaste spårplanen. Jag har haft svårt för att bestämma mig men nu har jag gjort en plan som är enkel till att börja med men som jag planerar att bygga ut så småningom.
Huvudspåret går runt modellen två gånger. Huvudspåret är färglagt, den ljusare delen är upphöjd.
Information om spårläggningen.
Beskrivning av bordet och underrede.
Här beskriver jag de verktyg jag skaffat för att underlätta byggandet av modelljärnvägen.
Som jag nämnt ovan så är lok och vagnar efter amerikanska förebilder. Eftersom jag eftersträvar att bygga en framtida järnväg så har jag beslutat mig för att skaffa de modernaste loken och vagnarna som används i dag.
Morning Daylight möter ett container-tåg (video 13,1 MiByte)
Loken är huvudsakligen SD70M, SD70MAC, SD80MAC, SD90/43MAC och AC4400CW.
Dessutom finns ett växellok MP15DC
Jag har en ide att bygga en järnväg som transporterar skogs och jordbruksprodukter. Dessutom bilar och en hel del styckegods i containrar.
Det enda persontåget är ett komplett 'Morning Daylight' tåg, 18 vagnar, ett GS-4 ånglok och totalt sex olika diesel-lok, PA-1. PB-1, E8/9, alla målade i 'Morning Daylight' färger.
Min version av ett Inglenook pussel (på engelska endast).